<$BlogMetaDa fa

کۆمه‌ڵه‌ی شۆرشگێڕی زه‌حمه‌تکێشانی کوردستانی ـ ئیران له بریتانیا

Monday, June 11, 2007

بررسی قتل ناموسی در کنفرانس پليس اروپا

افسران پليس از سراسر اروپا برای شرکت در کنفرانسی که به موضوع قتل های ناموسی می پردازد، در هلند گرد آمده اند.
گفته می شود در اروپا شمار زنانی که به بهانه "بی آبرو" کردن خانواده های خود به قتل می رسند رو به افزايش است، اما از آنجايی که اين حوادث عمدتا از انظار عمومی مخفی نگاه داشته می شود آمار دقيقی از آن در دست نيست.هدف از برپايی اين کنفرانس، که در مقر سازمان پليس اروپايی در لاهه برگزار می شود، تاسيس يک واحد چند مليتی برای مبارزه با اين گونه قتل هاست.پليس بريتانيا از جمله نيروهای اروپايی است که گفته پرونده قتل های ناموسی 10 سال گذشته اين کشور را که قبلا بسته اعلام شده بود، مورد بازنگری قرار خواهد داد.در ماه سپتامبر سال گذشته ميلادی، پليس بريتانيا اعلام کرد در مورد فرهنگ قتل ناموسی تحقيقات تازه ای را آغاز کرده است چون پليس اين کشور اين گونه قتل ها را "درک نکرده" و از وقوع چنين قتل هايی "آگاه" نبوده است.عمده اين قتل ها در ميان گروه هايی که از کشورهای جنوب آسيا به اروپا آمده و در اين قاره مستقر شده اند مشاهده شده است، اما قتل های ناموسی در ميان گروه هايی با تبار آفريقائی، عربی و اروپای شرقی نيز رواج دارد.کنفرانس لاهه با موضوع قتل "فديمه"، يکی از شهروندان کرد تبار سوئد که دو سال پيش به دليل داشتن رابطه با يک مرد سوئدی به دست پدرش کشته شد، به عنوان يک نمونه از اين گونه قتل ها آغاز می شود.قتل اين زن 26 ساله باعث شد مردم سوئد خواستار اقدام فوری برای حفظ جان جوانان مهاجر در اين
کشور شوند

دختر کرد قربانی قتل ناموسی در لندن شد




بنا به گزارش خبر گزاري بي بي سي در لندن

پدری در بریتانیا که دخترش را به خاطر داشتن رابطه با یک مرد کشته بود، در دادگاه مرکزی لندن گناهکار شناخته شده است. پدر این دختر احساس می کرده که مردی که دوست دخترش بوده حیثیت خانواده را به باد داده و به همین دلیل ترتیب داده تا دخترش به قتل برسد.
هیئت منصفه در دادگاه مرکزی لندن گفت محمود محمود چهلو و هفت ساله، ساکن محله میچام در جنوب لندن، گناهکار است چون در ژانویه سال 2006 قتل دختر بیست ساله اش، بانار محمود، را سازماندهی کرده بود.پلیس بریتانیا کشته شدن باناز را قتل ناموسی توصیف کرده است.جسد باناز محمود سال گذشته در چمدانی که در باغچه ای در شهر برمینگهام چال شده بود، پیدا شد.در جلسه روز دوشنبه (11 ژوئن)، هیئت منصفه با اتفاق نظر اعلام کرد محمود محمود و "آری آقا"، عموی 50 ساله باناز، در قتل باناز دست داشته اند. پیشتر فرد سومی به دست داشتن در این جنایت اعتراف کرده است و دو مظنون دیگر این پرونده متواری هستند. مقتول و قاتلین از مهاجران کردستان عراق هستند. آنها بر این باور بوده اند که باناز با داشتن رابطه نامناسب با یک مرد باعث سرشکستگی خانواده اش شده است. سلیمان، دوست پسر باناز، که در جلسه دادگاه حضور داشت، با شنیدن آرای هیئت منصفه گریه کرد. پس از ختم جلسه دادگاه، یکی از سخنگویان دادستانی بریتانیا گفت که در قتل ناموسی که به اصطلاح برای حفظ آبرو صورت می گیرد، هیچ افتخار و آبرویی وجود ندارد و این نهاد با تمام قتل ها از این دست با شدت برخورد خواهد کرد.
"نهایت خیانت"
دارباد مارس رسول، سومین متهم این پرونده، از اتهام توطئه برای منحرف کردن روند رسیدگی دادگاه تبرئه شده است. آری آقا به خاطر منحرف کردن روند رسیدگی دادگاه به این پرونده گناهکار شناخته شده است. محمود هاما، 30 ساله، که یکی از آشنایان آری قلمداد می شود، به قتل باناز اعتراف کرده است.باناز پس از آنکه عاشق مردی شد که خانواده اش با ازدواج آنها موافق نبود، کشته شده است.در روند سه ماهه محاکمات گفته شد که پدر و عموی او به این دلیل دستور قتلش را دادند که فکر می کردند حیثیت خانواده را به باد داده است.باناز بارها تلاش کرد به پلیس خبر دهد که جانش در خطر است و حتی نام کسانی را که فکر می کرده قصد جان او را کرده اند، اعلام کرده بود.باناز در ویدیویی که پس از اولین سوء قصد به جانش از طرف پدرش در سال 2005 ضبط کرده بود، گفت که "واقعا می ترسد." اما ظاهرا کارآگاه های پلیس شکایت وی را خیلی جدی نگرفته بودند. تحقیقات اسکاتلند یارد در مورد تعداد زیادی از افسران در جریان است. پلیس به باناز گفته بود که در "خانه ای امن" بماند اما او بر این عقیده بوده که در حضور مادرش جان او در امان است و به همین دلیل پس از مراجعه به پلیس به خانه پدری خود بازمی گردد و به طور مخفی به رابطه اش با سلیمان ادامه می دهد.باناز در تاریخ 24 ژانویه ناپدید می شود و سه ماه بعد جسد او در برمینگهام کشف می شود.دادستانی بریتانیا گفت قتل باناز محمود توسط پدر، عمو و دستیاران آنها فقط مرگ یک زن جوان نبوده، بلکه باعث وحشت دوست پسر، اعضای خانواده باناز و جامعه کرد بریتانیا شده است.

پدر و عموی باناز فکر می کردند که حیثیت خانواده به باد رفته است



Friday, June 08, 2007

به‌رز و به‌ڕیز بێ 31ی جۆزه‌ردان ڕۆژی پێشمه‌ڕگه‌ی کۆمه‌ڵه



کرێکاران، زه‌حمه‌تکێشان!خه‌ڵکی تیکوشه‌ری کوردستان!له‌ ڕۆژی 31ی جۆزه‌ردان ڕێز له‌ هێزیک ده‌گرین که‌ له‌ مێژوی خه‌باتی شۆڕشگێرانه‌ خوی‌دا:1. باسکی به‌هێز و به‌ توانای خه‌ڵکی تێکوشه‌ر و شۆڕشگێری کوردستان بووه‌ له‌ خه‌بات دژی کۆماری ئێسلامی و دێفاع له‌ مافی نه‌ته‌وایه‌تی گه‌ڵی کورد.2. جیگای هۆمێد و پاڵپشتی کرێکاران و زه‌حمه‌تکیشانی کوردستان بووه‌ له‌ خه‌باتیان‌دا له‌ پێناو پێک‌هینانی دونیایه‌کی پر له‌ عه‌داله‌ت و دوور له‌ چه‌وسانه‌وه‌.3. هێزی رووناکی و موژده‌ ده‌ری ئازادی بووه‌ له‌ خه‌بات دژی کۆنه‌په‌رستی و دواکه‌وتووێی له‌ کورددستان‌دا.
ڕۆژی پێشمه‌ڕگه‌ی کۆمه‌ڵه‌ پێروزبێت

آهنگ فارسي به ياد شهيدان كرد ستان