<$BlogMetaDa fa

کۆمه‌ڵه‌ی شۆرشگێڕی زه‌حمه‌تکێشانی کوردستانی ـ ئیران له بریتانیا

Thursday, December 14, 2006

راگه‌یاندنی‌ رێكخراوی‌ ژنانی‌ كۆمه‌ڵه‌




به‌ مه‌به‌ستی‌:
1- داكۆكی‌ له‌ مافه‌كانی‌ ژنان له‌ كۆمه‌ڵگای‌ كوردستان و بزووتنه‌وه‌ی‌ رزگاریخوازی‌ ژنان و پشتیوانی‌ له‌ خه‌باتی‌ ئه‌وان دژ به‌ سته‌م و هه‌ڵاواردنی‌ جنسی‌ له‌ رژیمی‌ كۆماری‌ ئیسلامیی‌ ئێران،
2- رێكخستنی‌ ژنانی‌ تێكۆشه‌ر و پێشكه‌وتنخوازی‌ كوردستان له‌ ریزه‌كانی‌ كۆمه‌ڵه‌ی‌ شۆڕشگێڕی‌ زه‌حمه‌تكێشانی‌ كوردستانی‌ ئێراندا،
3- ناساندنی‌ مێژووی‌ خه‌باتكارانه‌ی‌ ژنانی‌ كۆمه‌ڵه‌ له‌ سێ‌ ده‌یه‌ی‌ رابوردوودا،
4- بردنه‌ سه‌ری‌ ئاستی‌ وشیاری‌ ژنانی‌ ریزه‌كانی‌ كۆمه‌ڵه‌ و هه‌وڵ‌ دان بۆ به‌شداریی‌ گونجاویان له‌ هه‌موو بوواره‌كان و ئاسته‌كانی‌ چالاكیی‌ حیزبیدا،
كۆمیته‌ی‌ ناوه‌ندیی‌ كۆمه‌ڵه‌، هه‌ڵبژێردراوی‌ كۆنگره‌ی‌ یازده‌هه‌م، له‌ یه‌كه‌مین پلێنۆمی‌ خۆی‌ دا بڕیاری‌ پێك هێنانی‌ رێكخراوی‌ ژنانی‌ كۆمه‌ڵه‌ی‌ په‌سند كرد. چۆنیه‌تی‌ كار و پێڕه‌وی‌ ناوخۆی‌ ئه‌م رێكخراوه‌یه‌ له‌ داهاتوودا به‌ ئاگاداریی‌ هه‌مووان ده‌گات.

كۆمه‌ڵه‌ی‌ شۆڕشگێڕی‌ زه‌حمه‌تكێشانی‌ كوردستانی‌ ئێران
2006نۆڤامبری‌

بلر: ايران يک تهديد استراتژيک بزرگ است

تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، ايران را يک 'تهديد استراتژيک بزرگ' برای خاورميانه ناميده و گفته اين کشور 'به عمد' مشکل آفرينی می کند.
نخست وزير بريتانيا روز سه شنبه 12 دسامبر (21 آذر) در جلسه مطبوعاتی ماهانه اش همچنين حکومت ايران را 'عميقا افراطی' خوانده و از برپايی همايش هولوکاست در تهران به شدت انتقاد کرده است.
آقای بلر همچنين بار ديگر ايران را به نقش داشتن در بحران جاری عراق متهم کرده و گفته است: "ايران به عمد حداکثر مشکلات را برای دولت های ميانه رو، و برای خود ما، در منطقه [خاورميانه] ايجاد می کند: در فلسطين، در لبنان، و در عراق."
مقام های بريتانيايی و آمريکايی ايران را به حمايت از گروه ها و جريان های تندرو متهم می کنند، اما دولت جمهوری اسلامی اتهام دخالت در بحران عراق را رد کرده و می گويد حمايتش از گروه هايی همچون حزب الله لبنان تنها 'معنوی' است.
نخست وزير بريتانيا در بخش ديگری از سخنانش گفت: "دليلی ندارد اين واقعيت را پنهان کنيم که ايران يک تهديد استراتژيک بزرگ برای همبستگی کل منطقه به شمار می رود."
آقای بلر همچنين در پاسخ به خبرنگاری که در مورد گزارش گروه مطالعه عراق و تغيير استراتژی احتمالی در اين کشور پرسيد، همکاری با ايران و سوريه را منوط به اقدام 'سازنده' اين دو کشور دانست و گفت در غير اينصورت وارد کردن اين دو کشور 'فايده چندانی' ندارد.
هفته گذشته گروه مطالعه عراق به سرپرستی جيمز بيکر، وزير امور خارجه اسبق ايالات متحده، در گزارشی به دولت آمريکا پيشنهادهای متعددی برای تغيير وضعيت بحرانی عراق داد که يکی از آنها جلب همکاری ايران و سوريه بود.
جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا، درباره اين گزارش گفته است که آن را همراه با پيشنهادهای متعدد ديگر مدنظر قرار خواهد داد، با اين حال برخی ناظران بر اين باورند که با موضع گيری های آقای بوش و انتقاد شديد آقای بلر از ايران، مشخص نيست پيشنهاد گروه مطالعه عراق در عمل چقدر مورد توجه قرار بگيرد.